Sahabat

Halaman

17 Mei 2011

Kadar Baru Kompaun Saman

By Dalia Hassan at Selasa, Mei 17, 2011
Sumber : Facebook PDRM

Walaupun aku terlewat sikit untuk masukkan entry tentang kadar kompaun terbaru saman ni, tapi aku masukkan jugalah memandangkan kompaun saman ni memang termasuk dalam bidang kerja aku.... ramai yang bertanya kenapa ada saman yang naik harga seperti tali pinggang keledar, langgar lampu isyarat merah, tak pakai helmet dan pelbagai lagi kesalahan yang terus dikenakan kompaun sebanyak RM300... mungkin di sini ada keterangan dan di harapkan dapat menjawab persoalan ramai pihak....

Pihak Kerajaan telah menyeragam dan menyelaras sistem pembayaran saman oleh PDRM, JPJ dan DBKL berdasarkan prinsip 'The More You Delay, The More You Pay'. Mekanisme penyeragaman kompaun ini adalah seperti berikut dan berkuatkuasa mulai 1 Mac 2011.

**Sila klik image untuk paparan yang lebih jelas**




Kategori Pertama : Kesalahan yang menjadi penyumbang utama kemalangan, keselamatan, pengguna, kesesakan lalu lintas dan perkhidmatan pengangkutan awam.

Kategori Kedua: Kesalahan berkaitan tingkah laku negatif pemandu dan kesalahan teknikal pada kenderaan yang boleh menyumbang secara aktif kepada kemalangan, kesesakan dan perkhidmatan pengangkutan awam.

Kategori Ketiga: Kesalahan teknikal pada kenderaan yang secara pasif boleh meningkatkan risiko kemalangan, kesesakan dan perkhidmatan pengangkutan awam.

Kategori Keempat: Lain-lain kesalahan selain daripada di atas yang tidak menyumbang kepada kemalangan, kesesakan dan perkhidmatan pengangkutan awam.


Alia : kita jangan menganggap yang kerajaan memberi bebanan kepada kita kerana terpaksa membayar kompaun saman yang tinggi atas kesalahan trafik yang kita lakukan. Ianya adalah bertujuan untuk mendidik kita secara tak langsung apabila berada di jalanraya... Cuba kita bayangkan jika kompaun untuk kesalahan memandu laju (contoh) hanya RM50/saman... saya pasti kebanyakan pengguna tak ambil endah dan akan sentiasa melebihi had laju kerana mereka merasakan RM50 hanya perkara enteng dan boleh dibayar pada bila~bila masa. 

Dengan ini, kadar kemalangan jalanraya juga akan meningkat dan semakin ramailah yang akan menjadi sebahagian dari statistik kemalangan jalan raya... begitu juga dengan kesalahan~kesalahan trafik yang lain. Saya dah menemui ramai pesalah trafik yang tidak puas hati dengan kompaun trafik yang dikatakan sangat mahal, tapi inilah realiti kehidupan. Salah tetap salah. Dan peraturan dicipta bukan untuk dilanggar, tapi haruslah diikuti kerana ianya dicipta bukan sewenang~wenangnya, kerana pasti ada kebaikan disebaliknya...

0 comments:

PayPal

 

The Kakya Joyah Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review