Sahabat

Halaman

30 September 2018

Hiking @ Gunung Siku, Cameron Highland

By Dalia Hassan at Ahad, September 30, 2018
Assalamualaikum wbt...


Sekarang ni jadual.. sentiasa penuh... Nak pergi hiking pun, tak dapat lagi sekerap dulu.. tapi bila ada masa terluang, aku cuba juga lah cari mana2 bukit untuk melepaskan rindu pada hiking. Gunung kalau ada pun, gunung yang biasa2 macam Gunung Siku ni... bolehlah... lagipun sesuai dengan kesiputan aku mendaki ni...

Gunung Siku ni terletak di Cameron Highland dan mempunyai ketinggian setinggi 1916 m (6284 kaki). Dari Subang aku naik satu kereta (Cik Nizam Komander, Tini, aku dan Yatz) terus ke Cameron Highland.

Perjalanan dari tempat parking kereta ke starting point mengambil masa lebih kurang 30 minit sebelum kami memulakan pendakian. Trek Gunung Siku ni takder la teruk sangat dan sesuai untuk pendaki santai dan slow macam aku ni... Kalau tak salah aku, kami memulakan pendakian jam 8 pagi dan sampai semula ke starting point tepat jam 2 petang. Itupun agak lama juga kami melepak dan membawang kat puncak, tak termasuk lagi masa kami berhenti untuk bergambar. Tapi jangan ditanya pukul berapa aku sampai puncak, sebab aku dah tak ingat. Inilah padahnya kalau dah lama baru sibuk nak update blog... semua lupa.. haha

Ajomlah layan gambar2 kat Gunung Siku ni... biasalah.. banyak gambo syok sendiri... korang redho je la yer....







Apa yang menarik terdapat kat Gunung Siku ini adalah keindahan mossy forestnya yang masih terjaga rapi dan indah. Memandangkan aku cuma menggunakan henfon murah, maka keindahan itu tidak nampak ketara di dalam gambar. Korang pergilah, Saksikan sendiri. Memang akan rindu macam yang pernah aku lalui masa mendaki Gunung Irau, Gunung Cabang dan Gunung Yong Belar.








Pukul 2 kami dah sampai starting point tapi kami masih menunggu Tini dan Cik Nizam yang masih kat dalam gunung lagi, maka kami pun bersiar-siar lah menikmati keindahan kebun sayur yang terdapat kat sana. Tetiba pekerja-pekerja bangla kat sana buka pintu pagar dan ajak kami masuk kebun sayur tu. Niat asalnya nak bergambar jer, tapi diorang dengan baik hati suruh kami pilih nak sayur apa... kami nak beli, tapi diorang kata diorang tak boleh jual, tapi diorang boleh bagi free. Alhamdulillah. Pucuk dicita ulam mendatang. Sambil2 bergambar, sambil2 tu juga tapau sayur. rezeki... rezeki...



Hasil tangkapan kat kebun sayur orang.

 Diorang siap bagi kotak lagi untuk kami bawak balik. Yang kelakarnya, masa tengah jalan ni la, ada satu powil lalu bawak team lain yang hiking... diorang dari atas powil boleh jerit :

"Korang beli sayur kerrrr??"

Tak lah... bukan beli... tapi freeeeeeee

"Camana korang boleh dapat free??? Korang ayat mamat bangla tu keeeeeee?"

hahaha kami mampu gelak jerla bila diorang cakap macam tu... Ayat bangla pun ayat bangla laaaaa... yang penting kami dapat sayur banyakkkk... lalalalal!

Lebih kurang 4.45petang baru nampak kelibat Cik Nizam dan Tini. Alhamdulillah.... masa untuk pulang ke pangkal jalan...

Selamat jalan Gunung Siku.... panjang umur kita jumpa lagi....


0 comments:

PayPal

 

The Kakya Joyah Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review