Sahabat

Halaman

29 September 2011

Tangan Harapan

By Dalia Hassan at Khamis, September 29, 2011
Sharing Is Caring

Gambar dibawah ini mula diedarkan pada bulan November tahun lepas. Rasanya gambar ni adalah "The Picture of the Year," atau mungkin, "Picture of Decade." 


 
Gambar tersebut adalah bayi 21 minggu yang masih didalam kandungan bernama Samuel Alexander Armas, yang dikendalikan oleh pakar bedah bernama Joseph Bruner. Bayi itu disahkan dengan spina bifida dan tidak akan hidup jika dikeluarkan dari rahim ibunya. Ibu Samuel , Julie Armas, adalah jururawat obstetrik di Atlanta. Dia tahu prosedur pembedahan yang luar biasa dilakukan Dr Bruner. Amalan di Vanderbilt University Medical Center di Nashville, dia melakukan pembedahan khas semasa bayi masih di dalam rahim. 


Semasa prosedur, doktor membuang rahim melalui seksyen C-dan membuat insisi kecil untuk beroperasi pada bayi. Ketika Dr Bruner selesai pembedahan pada Samuel, jari jemari comel bayi itu menggenggam jari pakar bedah, seakan menaruh harapan yang tinggi terhadap pembedahan itu. Dr Bruner telah dilaporkan sebagai berkata bahawa apabila jarinya digenggam si bayi, ia merupakan masa yang paling emosi dalam kehidupannya, dan ianya kaku kerana terpaku dengan keadaan itu.


 "Tangan kecil bayi 21 minggu Samuel Alexander Armas muncul dari rahim ibu seolah-olah mengucapkan terima kasih kepada doktor kerana menghadiahkan kehidupan.


Dan pembedahan itu 100% berjaya....



Alia : Hadoi... susah jugak nak menterjemahkan ayat2 tu... kalau korang tak faham, buat2 faham dah la yer.. hihihihi!

0 comments:

PayPal

 

The Kakya Joyah Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review