Sahabat

Halaman

03 Disember 2022

Jalan - Jalan Cari Makan : Ikan Patin @ FELDA Jengka, Pahang

By Dalia Hassan at Sabtu, Disember 03, 2022


 Assalamualaikum wbt...


"Salam Dal, minggu ni ko free tak? Nak ikut kami pergi makan Ikan Patin Tempoyak kat Pahang tak?" - tanya Tini...

"Nakkkkkk!" - jawab aku tanpa tanya pada dia lebih lanjut. Aku membayangkan yang dia ajak makan kat kedai ikan patin kat Temerloh.. so aku on jer lah.. lagipun tu memang lauk kegemaran aku tuh...


Kesedapan yang tidak terbanding dengan kedai-kedai makan sedia ada....


Singgah sarapan dulu kat R&R Gombak .. masa ni aku masih yakin lagi yang kami akan makan kat restoren ikan patin kat temerloh... tapi aku macam pelik, Tini dengan Yatz ada sebut sorang nama kakak ni, cakap kakak ni dah beli barang nak masak... aku dah tertanya-tanya.. sebenarnya kita ni nak kemana??? Rupanya diorang ajak pergi rumah kakak angkat diorang kat FELDA Jengka.. kakak angkat diorang ni ajak datang, janji nak masakkan ikan patin tempoyak... Laaaaaa dan tiba-tiba aku rasa malu nak pergi rumah orang yang aku tak kenal.. yelah.. aku kan pemalu orangnya.. tapi takkan la aku nak patah balik sorang2.. terpaksa jugalah meneruskan langkah kaki walau naik kereta.

Keluar exit Bentong kejap sebab nak singgah Mr Bentong ni untuk beli halia.. Katanya halia ni terbaik dari ladang.. dan viral kat tiktok.. betul ker wahai tiktokers?


Banyak giler halia... orang pun ramai... memang sah la kedai ni viral..

Pati halia Bentong..

Dari Bentong, selepas beli sedikit halia untuk dijadikan benih pokok, kami bergerak ke Felda Jengka.. Lupa pula aku Jengka berapa... tapi tu la.. aku ingat macam felda tempat aku kat Segamat tu, rupanya Felda Jengka ni besar sungguh... rumah peneroka pun besar-besar..

Sampai rumah kakak angkat diorang, aku terus jadi tak berapa malu, buat macam rumah sendiri.. eh#... sambil-sambil tu kami tolonglah kakak tu masak... segan jugak ye tak kalau tak tolong.. tau nak  makan jer.. sambil2 tu jeling2 jugaklah kut dapat intai resepi dia... tapi tu la.. aku yakin sangat kalau resepi dapat sejibik sejabak pun, air tangan tetap tak sama.. sebab aku sendiri dah tak lalu nak makan masakan yang aku masak sendiri... sebab tu hari2 aku beli makan kat luar atau foodpanda jer... memang tak masak sendiri.


Ah kecohnya dapur... 


Eleh.. Tini tu acah2 je sebab dia nampak aku pegang kamera.. (aku dengki sikit jer) 

Yang si Yatz pulak sibuk main kucing, bukan nak tolong masak... tengok macam aku ni, rajin dok dapur, tolong masak ambik gambar.

Yummyyyy... Alhamdulillah.. sedapnya sama macam mak aku masak.. Tak lebih tak kurang.. Puan Ainon sampai pejam mata menikmati masakan ni.. Pedas tapi tersangatlah sedapnya.. yummmmmm!

Aduh. Bikin gue teringat2..


Sebelum balik wajib ber ootd walau tak berapa nak ood pun..









2 comments:

nurul aqidah azahar berkata...

bestnya jalan-jalan. kalau ke sana ikan patin masak tempoyak memang the best,

Dalia Hassan berkata...

kannnn.. menu wajib tu. haha

PayPal

 

The Kakya Joyah Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review