Sahabat

Halaman

16 Oktober 2014

Tour Of Duty : Kursus Gaji, Elaun Dan Penjawat Awam di IPN Sabak Bernam

By Dalia Hassan at Khamis, Oktober 16, 2014

Assalamualaikum wbt...

Pada 13-15 Oktober yang lepas aku telah menjalani kursus Gaji, Elaun dan Penjawat Awam di Institut Perakaunan Negara, Sabak Bernam. Walaupun ianya tiada kena mengena dengan tugas aku di pejabat, tapi ianya sangat penting untuk aku ketahui tentang hak hak aku sebagai penjawat awam. Dan kursus ini sangat membantu aku dalam memahami setiap tuntutan dan elaun yang aku layak yang sebelum ni aku tak tahu pun yang aku boleh claim elaun tersebut.

Oleh sebab jarak yang jauh antara rumah aku dengan IPN, jadi aku menginap di asrama IPN. Pada 12/10 aku telah mendaftar untuk menduduki asrama dan aku ditempatkan di Asrama Purnama B116 bersama seorang rakan baru aku yang juga senget dan sewel seperti aku, Elly... Yang bestnya, Elly sebaya aku dan beza umur aku dengan dia cuma 5 hari.. patut pun gila2 sama macam aku.. haha!
                                   
Jom tengok gambar gambar yang aku sempat tangkap..

Amaran Keras ! Sesiapa yang elergic melihat gambar2 selfie sila jangan scroll ke bawah kerana dikhuatiri akan termuntah ataupun pengsan serta merta apabila melihat gambar selfie yang terlalu banyak!!


Ahad 12/10/2014 Pendaftaran Asrama

                                   

Inilah bilik aku.. B116
Katil aku yang sebelah sini....
                                   
ada peti ais tu....
                     
pemandangan dari bilik aku... yang sebelah sana tu asrama lelaki...
                               
                  Ahad malam... tetiba je perut rasa lapar.. nasib baik ada bawak biskut n milo.. memang terbaik..                                              

Hari Pertama (13/10/2014)

                                   
Jom pergi kelas!
Aku dengan Elly berkobar2 ok.. kami lah yang terawal sampai ke kelas..  ngeeeee!
                                     
ngantuk punya pasal.. meja orang lain clear jer atas meja.. atas meja aku dan Elly, penuh dengan makanan.. sungguh kurang asam... ingat ni tengok wayang ker??? (sebenarnya ni waktu break)
                                     
Hari pertama kelas habis awal sebab lecturer kami ada hal yang perlu diselesaikan.. jam 3.30pm kelas dah abis..  lepas asar aku dan Elly apalagi.. ambik kesempatan menggunakan kemudahan yang disediakan... kami berbasikal ke pantai Sg. Lang.. lenguh kaki okay.. padahal pantai tu dekat jer.. nampak sangat dah lama tak bersukan...
                                     
perasan konon2 kami datang bawak kereta.. sorang bawak honda Jazz sorang lagi bawak Toyota Prius
                                     
Sori yer Elly... tersengaja plak amik gambo curi..
                                 
bercanda di pasiran pantai.... feel konon2 kat Bali nih! haha!
                                                   
                                     

                                     

dah kata tadi kan... agak2 kalau elergic dengan gambo selfie sila hindari dari baca entry ini.. kekekeke!
                                     

                                     

                                                 

                       selfie ngan Elly...                           
parit yang memisahkan jalan besar dan pantai... kat tepi ni ada satu warung....
dan inilah makanan yang aku order kat warung tu... mee hailam...
lepas makan mee hailam pekena kepok lekor plak...
kawan2 baru yang aku kenal kat tepi pantai... diorang ni kursus kat IPN juga, tapi kelas yang berlainan... errrr... tang ketembamam pipi aku tu, sila abaikan saja yer... huhu!
Cantik tasik depan IPN ni..
Tasik...

masa ni Elly kata : " Aku rasa macam nak terkentut la... ko buat2 tak dengar jer tau kalau ada bunyi kuat!" hahahaha sengettt... tak lama lepas tu dia tanya aku "ko dengar tak bunyi kentut aku tadi??".. akau jawab la tak dengar.. pastu dia boleh cakap kat aku "apa lah ko ni... tak fokus!" adoilaaaa... sewel! hahaha!
ingat nak main kat taman permainan ni... tapi aku takut kena halau jer sebab dah terlebih umur.. kekekeke!


Cantik kuarters pegawai ni... nak mintak transfer sini laaaa.... 
                   bola tampar...                
surau IPN...   

 Hari Kedua ( 14/10/2014)

ok. masa untuk ke kelas...

sebelum ramai orang, kita selfie dulu!
                                                     

petang lepas kelas bas IPN bawa kami ke pantai B.N.O.. makan mee udang laaaa...
mee udang.. sedap oooooo!
licinnnnn... hahaha!
menanti....
feel ala2 menanti sang suami pulang dari menangkap ikan di laut...
eh! minah ni lagi..... huh!
hahahhahaha!
balik dari pekena mee udang, singgah ke perusahaan kuih pau... MUSPAU..

                                   

tuuuuu diaaaaa....
sampai bilik dalam kul 7.15pm.. siap2 solat maghrib terus pergi SPA.. aku buat traditional malay massage ngan facial... aaaaahhhhh legaaaaaa rasa.... nanti aku akan buat entry lain tentang spa ni... kut2 yang ada sekitar Sabak Bernam tu pun nak buat facial kat situ, at least ada rujukan sikit... nak masukkan kat sini, dah sarat benor dah ni....

Hari Ketiga (15/10/2014)


Hari terakhir kursus
                                               
                                                     

penyampaian sijil...
                                                 
penilaian...
                                   
masa untuk balik.. encik driver pun sampai on time.. okaylah tu...

dalam perjalanan balik, singgah beli karipap gergasi ni kat Kuala Selangor...
                                     
sedap dimakan... lebih2 lagi ketika panas.. sedap wooooo!


 Sekianlah sahaja cerita aku tentang tour of duty aku kali ni.. tour je lebih tapi duty kurang... kekekeke!

daaaaaaaaaaaaaaaaa!






0 comments:

PayPal

 

The Kakya Joyah Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review