Sahabat

Halaman

04 Ogos 2016

Sepagi Di Dusun Durian Abah

By Dalia Hassan at Khamis, Ogos 04, 2016


Assalamualaikum wbt...


Jumaat Program Gaya Hidup Sihat, Sabtu hiking kat Bukit Tabur.. sampai rumah mandi siap2 pastu terus drive balik Segamat, berdua dengan Arissa. Perancangan asal ingat malam tu nak tidur pondok durian abah, tapi disebabkan aku sampai rumah mak pun dah lewat malam, badan terasa penat pulak. So cakap kat mak, pagi esok jer akak masuk kebun. Mak dan abah memang hari2 musim durian ni tidur kat kebun.. kalau tak dijaga mau cik khinzir berpesta durian kat kebun tu.. macam ada satu malam tu, abah kata kalau diikutkan hampir 3 bakul jugak la cik bab 1 tu berpesta sesama mereka. Sakan.


Esoknya (Ahad), seawal pagi sesudah subuh dalam 6.20 pagi aku dah gerak ke kebun. Dengan konfidennya aku mengikut arah kebun abah aku tu. Rupanya... aku sesat!!! hahaha.. berpusing aku mencari. Yang aku tau, ada kilang batu dan juga kuari. pastu aku tak tau. dah ler jalan gelap lagi masa tu. haha!


Aku pusing, cari satu warung tu untuk beli sarapan. Warung tu memang dah lama wujud. Seingat aku dari aku zaman kanak2 lagi memang dah ada warung tu. So sementara aku bertenang (line telefon tak kuat kat sini.. so nak call mak memang susah la nak dapat), aku singgah warung jap beli apa2 yang patut. Semua orang kat warung tu, tak kira melayu ke cina ke pandang aku dengan muka kepelikan. Makcik kedai tu tanya aku nak pegi mana. Aku jawab aku nak pergi kebun abah, tapi sesat. Dia tanya anak sapa.. aku jawab la anak Hassan. Serentak satu warung tu kata... "ooooooo anak Hassan... kebun kat depan ni jer... jalan sikit kat depan sampai kuari, depan sikit masuk jalan kanan tu.."


Hahaha. aku malu. ok. Biasa aku pergi dengan abah, naik kereta kebun dia. Memang dari kecik pun selalu ke sana kalau tiba musim durian. tapi aku tak pernah ambil peduli pasal lokasi kebun abah tu. Yang aku tau, sampai je abah bawak. Bila kena pergi sendiri, tu yang sesat. Malu hoi.


Kul 7.10 pagi baru aku sampai kebun abah. Kena gelak dengan kakak aku. Fine.





Salah satu longgokan durian yang runtuh akibat ribut kelmarin...
ni pun sama... takder rezeki kan... takperla nak buat camana..


Tak paham aku sejenis posing apakah ini..




runtuh gak masa ribut aritu...
Pokok pisang yang pishang!!!


manggis tak masak lagi...




Begitulah cerita sepagi kat dusun durian abah. Lepas ni inshaaAllah kalau aku pergi sendiri dah tak sesat dah...

(Dusun ni dah wujud sebelum aku lahir lagi... means aku memang membesar kat dusun ni setiap kali musim doyan. Sebab tu aku malu yang amat bila sesat)

Haha!

0 comments:

PayPal

 

The Kakya Joyah Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review